Zo werkt de app van Zelfstroom

Zo werkt de app van Zelfstroom

Om ervoor te zorgen dat jij al jouw (energie)gegevens makkelijk in kunt zien, hebben we de Zelfstroom app ontwikkeld. Hierin vind je alles over de stroom die jouw zonnepanelen opwekken, de stroom die je verbruikt en de stroom die je hebt teruggeleverd aan het openbare net. Heb je een slimme meter? Dan vind je hier ook de hoeveelheid stroom en gas die je geleverd krijgt van jouw energieleverancier.

Installeer de Zelfstroom app

Klik hieronder op de betreffende knop om de Zelfstroom app te installeren. Werkt de link niet? Ga dan op jouw telefoon of tablet naar de ‘App Store’ (voor iOs van Apple) of de ‘Google Play store’ (voor Android). De app vind je door ‘Zelfstroom’ te typen in de zoekfunctie van de betreffende store. Klik op ‘download’ en de app zal zichzelf installeren. Vervolgens doorloop je bij het eerste gebruik een aantal stappen om de app meteen op een goede manier in te stellen.

Download Zelfstroom app voor Android

Download Zelfstroom app voor Apple iOS

Eerste keer inloggen en de slimme meter aanmelden

Het eerste wat je doet is inloggen met de gegevens die je in de welkomstmail van ons hebt ontvangen. Als je dat voor het eerst doet, krijg je van ons de optie om jouw wachtwoord aan te passen. Het is handig om jouw wachtwoord meteen aan te passen, zodat je in het vervolg in kunt loggen met jouw persoonlijke wachtwoord.

Om de gegevens van jouw slimme meter te kunnen lezen, moet deze worden ingesteld. Als je op ‘Slimme meter instellen’ tikt, dan opent de app automatisch de camera. Vervolgens loop je naar de meterkast en maak je een foto van de streepjescode op de meter. Lukt dit om wat voor reden dan ook niet? Kies dan voor ‘meternummer handmatig invullen’ en vul de code onder de streepjes handmatig in. Is het gelukt, dan kun je meteen kijken of de adresgegevens kloppen. Kloppen deze niet? Neem dan even contact met ons op. Klopt de informatie, dan vragen we je om toestemming te geven aan Shifft om jouw opwek- en verbruiksgegevens uit te lezen (het vragen van deze toestemming is sinds de invoering van de AVG wettelijk verplicht). Als jij jouw toestemming hebt gegeven, dan gaat Shifft meteen aan de slag met het verwerken van jouw informatie, dat kan tot 2 werkdagen duren. Het kan dus zijn dat je 2 dagen moet wachten tot je jouw gegevens in kunt zien, maar daarna zal Shifft jouw opwek-, verbruik-, en teruglever gegevens uitlezen en zal jij het in kunnen zien in de Zelfstroom app. Voordat dat zover is, kun je alvast door de app heenlopen om te kijken wat er allemaal te vinden is.

De Zelfstroom app: een korte introductie

Het menu van de app vind je onderaan jouw beeldscherm en bestaat uit ‘Jouw huis’, ‘Zon’, ‘Stroom & gas’, ‘Vrienden’ en ‘Meer’. In principe vind je de belangrijkste gegevens bij de eerste vier menu-opties. Hieronder bespreken we iedere menu-optie.

Menu-optie 1: Jouw huis

Dit is de start- en hoofdpagina van de app. En dat is niet voor niks. Hier vind je namelijk alle informatie die je wilt weten in één overzichtelijke afbeelding, namelijk:

  • De hoeveelheid stroom die jij hebt opgewekt met je zonnepanelen (boven het huisje)
  • De hoeveelheid stroom die jij hebt verbruikt (in het huisje)
  • De hoeveelheid stroom die afgenomen en dus geleverd hebt gekregen van je energieleverancier (links naast het huisje)
  • De hoeveelheid stroom die je teruggeleverd hebt aan het openbare net (rechts naast het huisje)
  • De hoeveelheid stroom waarvoor jij moet betalen aan je energieleverancier (onder het huisje)

Je kunt in ‘Jouw huis’ kiezen tussen de verschillende periodes van een dag, een week een maand of een jaar. Let op: kies je voor ‘dag’ als periode, dan zul je geen gegevens te zien krijgen van de hoeveelheid energie die je hebt afgenomen, aangezien het 24 uur duurt om die gegevens te updaten.

Verder wordt ‘Jouw huis’ ondersteund met de icoontjes ‘i’ en ‘?’. Achter een ‘i’ vind je meer informatie over het onderwerp. Laat de app een ‘?’ zien, dan kan het zijn dat de gegevens niet volledig zijn.

Zo werkt de app van Zelfstroom

Let op: het kan gebeuren dat de app een ‘0’ laat zien bij de opwekgegevens. Dat betekent niet per se dat de zonnepanelen niet werken, maar het is dan vaak zo dat de verbinding tussen de omvormer en de app niet meer online is. Laat de app bij jou een ‘0’ zien en weet je niet hoe het komt? Dan kun je het beste even contact opnemen met de klantenservice.

Menu-optie 2: Verbruik

Het doel van deze menu-optie: inzicht geven in de hoeveelheid zonnestroom die jij zelf direct verbruikt én hoeveel je dus teruglevert aan het openbare net. Voor dit onderdeel is dan ook belangrijk om te weten: hoe meer opgewekte zonne-energie jij zelf verbruikt, hoe voordeliger het voor jou is. Het is dus verstandiger om de wasmachine (bijvoorbeeld) overdag aan te zetten als de zon schijnt, in plaats van ’s nachts. Je kunt in de eerste grafiek precies zien hoeveel zonnestroom je hebt opgewekt, hoeveel je van die zonnestroom zelf hebt verbruikt én hoeveel je van de zonnestroom hebt teruggeleverd.

Er is meer..

Om te kijken of je beter wordt in het verbruiken van jouw zonnestroom, kun je de huidige gegevens naast die van vorig jaar leggen. Dit doe je door de knop ‘vergelijk met vorig jaar’ om te zetten. Ook in dit menu kun je wisselen tussen de verschillende periodes van een dag tot een jaar. Kleuren er balkjes grijs, dan betekent dat dat de app niet alle informatie beschikbaar heeft die nodig zijn om de juiste gegevens te berekenen.

Daarnaast is er nog een tweede grafiek te zien in ‘Verbruik’. Deze laat zien hoeveel jij hebt opgewekt en hoeveel stroom jij in totaal hebt verbruikt. Dus ongeacht of die stroom vanuit jouw energieleverancier of jouw zonnepanelen kwam. Dit is om de potentie van jouw zonnestroomsysteem ten opzichte van jouw energieverbruik te laten zien.

Zo werkt de app van Zelfstroom

Menu-optie 3: Hulp

In deze menu-optie vind je het antwoord op al je vragen. Heb je een storing? Dan kun je met de storingshulp eenvoudig zelf je storing oplossen. Kom je er niet uit? Dan kun je hier contact met ons opnemen.

Zo werkt de app van Zelfstroom

Menu-optie 4: Meer

In de menu-optie ‘Meer’ vind je de overige gegevens die je in de app zoekt, zoals jouw persoonlijke gegevens. Hier kun je checken of je ingelogd bent op jouw app en dat al je gegevens kloppen. Ook kun je via deze menu-optie contact opnemen met de klantenservice. Verder vind je er meer informatie over jouw slimme meter en de app zelf. Ook leuk: je kunt hier ook nog meer geld verdienen door vrienden aan te dragen.

Zo werkt de app van Zelfstroom