Verbinding met Powerline-adapters herstellen

Powerline-adapters komen in setjes van minstens twee adapters. Eén adapter is met een internetkabel verbonden met je internetmodem, en de andere adapter is met een internetkabel verbonden met de omvormer van je zonnestroomsysteem. De Powerline-adapters communiceren met elkaar via het stroomnet in huis. Volg het stappenplan om je Powerline-adapters opnieuw met elkaar en je thuisnetwerk te koppelen.

Verschillende merken Powerline-adapters

Als jouw Powerline-adapters door Zelfstroom zijn geïnstalleerd, dan zijn deze meestal van het merk TP-link. In sommige gevallen heeft Zelfstroom Develo Powerline-adapters gebruikt. Soms worden de Powerline-adapters gebruikt die je van je internetprovider hebt gekregen, zoals de Ziggo Powerboosters of de DVS Powerline-adapters van KPN. Deze verschillende merken Powerline-adapters zien er als volgt uit:

Powerline adapters zonnepanelen

 

Stap voor stap je internetverbinding herstellen

Bij een verbroken verbinding tussen de omvormer en modem, is het onderliggende probleem vaak dat de Powerline-adapters de verbinding met elkaar zijn verloren. Om deze Powerline-adapters weer met elkaar te koppelen, doorloop je de volgende stappen:

  • Stap 1: Ga naar de omvormer van je zonnestroomsysteem (vaak op zolder). Haal de internetkabel die vanuit je omvormer komt uit je Powerline-adapter. Haal de Powerline-adapter uit het stopcontact en neem deze mee.
  • Stap 2: Ga naar je internetmodem (vaak in je meterkast). Haal de internetkabel die uit het modem komt uit de andere Powerline-adapter. Haal ook deze adapter uit het stopcontact en neem deze mee.
  • Stap 3: Verplaats beide Powerline-adapters naar twee vaste stopcontacten bij elkaar in de buurt, bijvoorbeeld in de woonkamer.
  • Stap 4: Druk op beide adapters op het knopje. Naast dit knopje staat meestal een icoontje van een huisje, of de tekst ‘PAIR’ of ‘SECURITY RESET’.
  • Stap 5: Bij de meeste Powerline-adapters gaan de led-lampjes op de adapters knipperen als je het ‘PAIR’-knopje indrukt. Wacht tot de led-lampjes op beide adapters stoppen met knipperen en continu branden.
  • Stap 6: Plaats nu beide Powerline-adapters terug op de originele plekken in de stopcontacten bij je omvormer en je modem, en steek de internetkabels terug in de adapters.
  • Stap 7: Bij een stabiele internetverbinding zijn je opwekgegevens na ongeveer een uur weer zichtbaar in de Zelfstroom app (mits je zonnepanelen op dat moment lichtinstraling krijgen).

Liever uitleg in een video?

Op YouTube zijn een heleboel video’s te vinden die je kunnen helpen om de verbinding van jouw Powerline-adapters te herstellen. Zoek bijvoorbeeld op het merk en het typenummer die op jouw Powerline-adapters staan.
Heb je je Powerline-adapters van je internetprovider gekregen, dan kan je ook op de website van die internetprovider zoeken naar meer uitleg. Kijk bijvoorbeeld op de website van KPN voor meer informatie over de draadloze verbindingsset (DVS) van KPN en op de website van Ziggo voor meer informatie over de Ziggo Powerboosters.

Let op:

  • Verschillende typen Powerline-adapters storen met elkaar. Houdt hier rekening mee als je naast de Powerline-adapters die door Zelfstroom zijn geplaatst, ook nog andere Powerline-adapters wilt plaatsen. Wil je toch nog een setje Powerline-adapters? Neem dan Powerline-adapters van hetzelfde merk.
  • Omdat de Powerline-adapters met elkaar communiceren over het stroomnet, adviseren wij de Powerline-adapters niet in een verdeeldoos maar in een vast stopcontact te plaatsen, zodat de verbinding stabiel blijft.
  • Hebben de Powerline-adapters een geïntegreerd stopcontact? Zorg er dan voor dat op dit geïntegreerde stopcontact geen apparaten worden aangesloten die ook een internetverbinding of signaal uitzenden. Dit leidt namelijk tot storingen. Een apparaat zonder internetverbinding of signaal, zoals een wasmachine of droger, kan wel worden aangesloten op het geïntegreerde stopcontact van deze adapters.

Kom je er niet uit?

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, is het licht buiten en zie je na een uur nog geen opwekgegevens in de Zelfstroom app? Meld je storing dan aan Zelfstroom. Vermeld duidelijk in je bericht wat je opmerkt en bij welke stap je vastloopt. Wij zullen jouw storing in behandeling nemen en onderzoeken wat de oorzaak kan zijn. Na ons onderzoek nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om het probleem op te lossen, zodat je snel weer zonder zorgen kan genieten van je eigen zonne-energie.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?