Mijn televisie stoort sinds ik zonnepanelen heb. Hoe kan ik dit verhelpen?

Een enkele keer komt het voor dat je televisiesignaal hapert, nadat je zonnestroomsysteem op het internet is aangesloten. Dit kan twee oorzaken hebben:

Oorzaak 1: De televisiekabel zit niet (goed) in de snelste modempoort

Meestal heeft een modem/router 4 internetpoorten. De eerste poort geeft meestal de meeste bandbreedte. Wanneer je televisiesignaal via het internet komt, wordt de internetkabel voor je televisie om die reden in de eerste modempoort gestoken.

Controleer of de internetkabel van je televisie nog in de eerste (de meest linkse) poort zit. Als je twijfelt, steek je internetkabel van je televisie eens in een andere modempoort en kijk of je televisiesignaal verbetert.

Oorzaak 2: Meerdere Powerline-adapters

Sommige televisieproviders installeren zogenaamde Powerline-adapters voor je televisieverbinding. Je televisieontvanger is dan met een internetkabel aangesloten op één zo’n adapter en er zit eenzelfde adapter met een internetkabel op je modem aangesloten.

Voor het maken van de internetverbinding van je zonnestroomsysteem worden soms ook Powerline-adapters geïnstalleerd. Verschillende merken Powerline-adapterskunnen echter met elkaar storen. Ook kun je van bepaalde merken maar een beperkt aantal Powerline-adapters in huis hebben zonder dat het gaat storen. Als je denkt dat dit het probleem is, neem dan contact op met ons en/of je televisieprovider.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?