Hoe controleer ik mijn modeminstellingen?

Portforwarding / firewall

Steeds meer modems zijn of worden voorzien van een beveiliging waardoor niet al het internetverkeer wordt doorgelaten (een zogenaamde ‘firewall’ of ‘gesloten poorten’). Het kan ook zijn dat jouw modem voorheen de internetverbinding van je zonnestroomsysteem doorliet, maar wegens een update die je internetprovider heeft uitgevoerd nu niet meer.

Wanneer je vermoedt of weet dat jouw modem het internetverkeer van je zonnestroomsysteem tegenhoudt, kun je hierover contact opnemen met je internetprovider. Zij kunnen je hierbij verder helpen. Ook zijn er voor de meeste modems online handleidingen en instructievideo’s te vinden die stapsgewijs uitleggen hoe je de juiste poorten kunt openen. Bijvoorbeeld op de website van je internetprovider (zoals hier van Tele2 en Ziggo), of op deze website.

De volgende poort(en) dienen ‘open’ te staan voor een werkende internetverbinding van jouw zonnestroomsysteem:

  • SolarEdge: 22221 t/m 22224
  • Growatt: 5279
  • Autarco: 10004 en 10005

Wifi-signaal

Wanneer jouw zonnestroomsysteem met het internet is verbonden met behulp van een wifi-stick, dan kunnen de instellingen van je modem/router ook belangrijk zijn. Een wifi-stick van Growatt of Autarco kan niet altijd worden verbonden met een 5 GHz-netwerk. Wanneer jouw modem/router twee verschillende wifi-netwerken uitzendt, verbindt je zonnestroomsysteem dan met het 2.4 GHz-netwerk.

Wanneer het niet lukt om je Growatt of Autarco wifi-stick te verbinden met je wifi, dan kan het zijn dat andere instellingen de verbinding bemoeilijken. Je kunt dan proberen het kanaal in te stellen tussen de 1 en de 11 en het signaal op a, b, g of n te zetten in plaats van de zogenaamde ‘mixed mode’. Je internetprovider kan je hierbij helpen. Als je twijfelt of deze instellingen de verbinding hinderen, kun je ook contact met ons opnemen.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?