Verbinding met internetkabel herstellen (SolarEdge algemeen)

Stap 1: Lees de ‘LAN-status’ van het schermpje van de omvormer

Wanneer je SolarEdge-systeem offline is, kun je uit je omvormer aflezen waar het verbindingsprobleem zich bevindt, door de zogenoemde ‘LAN-status’ uit te lezen. Dit doe je zo:

  • Omvormer met 4 toetsen
    Toets op ‘OK’ om het scherm aan te laten gaan. Toets vervolgens enkele keren op het pijltje naar beneden om door de schermen te bladeren totdat ‘Server: LAN’ in beeld komt.
  • Omvormer met drukknop onderop de omvormer
    Druk op de knop om het scherm aan te laten gaan en nog enkele keren om door de schermen te bladeren, totdat ‘Server: LAN’ in beeld komt.

SolarEdge LAN-status omvormer zonnepanelen
Stap 2: Pas de juiste oplossing toe

  • Is de status 00000000?
    Dit duidt op een probleem met de kabel. Herstel in dat geval je kabelverbinding. Bijvoorbeeld door de internetkabel uit het modem te halen, en deze opnieuw in het modem te doen.
  • Is de status 10000000?
    De kabel is goed verbonden, maar er is geen contact met het internetmodem. Waarschijnlijk wordt de verbinding ondersteund door een netwerkadapters en heeft of hebben deze geen goede verbinding meer. Volg de internetkabel vanuit je omvormer om te achterhalen welk type netwerkadapter er is gebruikt. Herstel vervolgens de verbinding met de wifi-versterker(s) of Powerline-adapters.
  • Is de status 11000000?
    De omvormer heeft contact met het internetmodem en een IP-adres gekregen, maar krijgt geen verdere verbinding met het modem. Dit wordt veroorzaakt door je modeminstellingen. Reset in dit geval als eerste het internetmodem volgens de instructies van je internetprovider, en reset vervolgens de omvormer.
  • Is de status 11100000?
    De omvormer heeft contact met het internetmodem, maar het modem blokkeert de verbinding. Controleer in dat geval de modeminstellingen.
  • Is de status 11111111?
    De omvormer geeft aan een goede internetverbinding te hebben. Zie je toch geen opwekgegevens in de Zelfstroom app? Reset dan de omvormer. Controleer na een uur nogmaals de app en eventueel de LAN-status.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?