SolarEdge omvormer resetten: in 5 stappen uitgelegd

Een omvormer van SolarEdge reset je als volgt:

  • Stap 1: Op de onderkant van de omvormer zit kleine, roodkleurige schakelaar. Dit is de DC-schakelaar. Zet deze om, zodat de omvormer nu de stroom die vanaf de panelen naar de omvormer loopt, afsluit.

Solaredge omvormers voor zonnepanelen met DC-schakelaar

  • Stap 2: Het kan zijn dat de volgende melding in beeld verschijnt ‘DC VOLTAGE NOT SAFE – DO NOT DISCONNECT’. Dit betekent dat de waarde bij Vdc nog te hoog is om verder te gaan. Wacht nu tot de DC-spanning is gezakt naar een ‘veilig voltage’. Dit is ongeveer 1 Volt per paneel (dus bij 10 panelen moet de waarde van Vdc naar ongeveer 10 Volt zijn gezakt).
  • Stap 3: Wanneer de omvormer een veilige voltage heeft bereikt, ga dan naar je meterkast. Wanneer je jouw meterkast bekijkt, zie je allerlei zekeringen (groepen) zitten. Een zonnestroomsysteem is altijd aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Deze duiden onze installateurs meestal aan met de tekst ‘PV’ of ‘zonnepanelen’, of met een sticker van Zelfstroom. De schakelaar van deze groep moet omhoog staan. Reset ook deze schakelaar door deze naar beneden te halen. Wacht een minuut en haal deze schakelaar weer naar boven. Blijft de PV-schakelaar niet omhoog staan? Duw deze dan eerst helemaal naar beneden, en probeer dan opnieuw de schakelaar omhoog te zetten.

Meterkast zonnepanelen groep

  • Stap 4: Schakel daarna de DC-schakelaar van de omvormer weer in. Bij een correcte werking zal de omvormer opnieuw opstarten en de internetverbinding weer herstellen.
  • Stap 5: Bij een stabiele internetverbinding zijn je opwekgegevens na hooguit een uur weer zichtbaar in de Zelfstroom app (mits je zonnepanelen op dat moment lichtinstraling krijgen).

Belangrijk

Blijf na het opnieuw opstarten van de omvormer in de buurt. Het kan namelijk voorkomen dat er na het opnieuw opstarten van de omvormer een foutmelding in het schermpje wordt weergegeven. Deze verdwijnt soms weer; vandaar het verzoek om te wachten tot het opnieuw opstarten van de omvormer is voltooid.

Kom je er niet uit?

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, is het licht buiten en zie je na een uur nog geen opwekgegevens in de Zelfstroom app? Of krijg je de schakelaar in jouw meterkast niet naar boven, of klapt deze steeds weer naar beneden? Meld je storing dan aan Zelfstroom. Vermeld duidelijk in je bericht wat je opmerkt en bij welke stap je vastloopt. Wij zullen jouw storing in behandeling nemen en onderzoeken wat de oorzaak kan zijn. Na ons onderzoek nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om het probleem op te lossen, zodat je snel weer zonder zorgen kan genieten van je eigen zonne-energie.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?