Verbinding met Growatt wifi-stick herstellen

Wanneer de wifi-internetverbinding tussen je modem en je Growatt omvormer is verbroken (en je geen gebruikmaakt van een wifi-versterker om je wifi-signaal te versterken), dan kan je deze herstellen door in te loggen in de wifi-stick die onder je Growatt omvormer hangt. Lees hier hoe je dat doet.

Hoe je een Growatt wifi-stick herkent

Deze witte stick hangt onder de omvormer. De onderkant van de stick is helemaal gesloten. Je herkent een wifi-stick aan de tekst ‘KEY’ onder het zwarte dopje. Deze verbinding kan:

  • Een directe wifi-verbinding zijn met een Growatt wifi-kit
  • Ondersteund worden door een wifi-versterker (bijvoorbeeld van het merk TP-link, Gembird of Netgear)

Let op: Een Growatt wifi-stick bestaat alléén uit deze stick. Is er bij jou thuis ook een klein Growatt-kastje aangesloten op het modem? Kijk dan bij Verbinding met Growatt Shine Link herstellen.

 

Belangrijk

  • Doorloop deze stappen overdag, wanneer er voldoende daglicht is om stroom op te wekken en de omvormer te laten werken. Als het donker is of schemert, of er sneeuw op de zonnepanelen ligt, dan staat de omvormer uit. De omvormer gaat vanzelf weer stroom opwekken zodra het weer licht is buiten.
  • Blijf tijdens het uitvoeren van deze stappen in de nabije omgeving van de omvormer.
  • De wifi-stick dient tijdens de gehele configuratie niet uit de omvormer te worden gehaald.

Benodigdheden vooraf

  • De naam van je wifi-netwerk en wifi-wachtwoord.
  • Een tablet of smartphone met toegang tot jouw wifi-thuisnetwerk.
  • Een dunne schroevendraaier.
  • Toegang tot je Growatt online monitoringportaal via de Growatt ShinePhone app. Heb je geen inloggegevens om deze Growatt app te gebruiken, vraag deze dan aan door contact met ons op te nemen.
  • Het serienummer van je Growatt wifi-stick. Deze is te vinden op de behuizing van je stick en bestaat uit 10 karakters.

Stappenplan voor herstel

  • Stap 1: Begin allereerst bij de witte Growatt wifi-stick onder de omvormer zelf. Op deze stick zit een zwart rubberen dopje welke de resetfunctie van de stick afdekt. Onder dit rubberen dopje zit een gaatje, met erin de resetknop van de stick. Haal het rubberen dopje eraf en druk 10 seconden lang, met een in het gaatje passend voorwerp (bijvoorbeeld een schroevendraaier) het resetknopje in.
  • Stap 2: Neem dan je smartphone of tablet en zorg dat deze verbonden is met je wifi-thuisnetwerk. Log vervolgens in de Growatt ShinePhone app en ga als je ingelogd bent in jouw persoonlijke Growatt-omgeving naar “IK” (rechtsonder in de app).
  • Stap 3: Druk vervolgens op de optie “TOOLS” en daarna “Configureer wifi datalogger”. Je komt nu in het menu om de “ShineWifi” in te stellen.
  • Stap 4: Druk nu als eerst op de linker knop “ShineWifi”, deze wordt nu wit. Vul daaronder het uit 10 tekens bestaande serienummer van je Growatt-stick in. Druk vervolgens op de onderste groene knop “Volgende”.
  • Stap 5: Vul in dit menu de gegevens van je thuisnetwerk in en klik daarna op de groene knop onderaan om verder te gaan. De ShinePhone app start nu de configuratie om de wifi-verbinding te herstellen met het modem. Wanneer de configuratie klaar is, verschijnt er informatie die je bericht of de configuratie wel of niet correct is verlopen. Indien de configuratie niet succesvol is, dan wordt er weergegeven waaraan dit kan liggen. Na het doornemen van deze informatie, probeer deze stappen opnieuw.
  • Stap 6: Bij een stabiele internetverbinding zijn je opwekgegevens na hooguit een uur weer zichtbaar in de Zelfstroom app (mits je zonnepanelen op dat moment lichtinstraling krijgen).

Kom je er niet uit?

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, is het licht buiten en zie je na een uur nog geen opwekgegevens in de Zelfstroom app? Meld je storing dan aan Zelfstroom. Vermeld duidelijk in je bericht wat je opmerkt en bij welke stap je vastloopt. Wij zullen jouw storing in behandeling nemen en onderzoeken wat de oorzaak kan zijn. Na ons onderzoek nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om het probleem op te lossen.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?