Verbinding via internetkabel herstellen (Growatt en Autarco)

De meest stabiele internetverbinding tussen een omvormer en modem creëer je door deze twee apparaten met elkaar te verbinden door middel van alleen een internetkabel. Deze kabel wordt ook wel netwerkkabel, UTP-kabel of LAN-kabel genoemd. Hierbij loopt de internetkabel uit de omvormer rechtstreeks naar een poort in het modem.

Zonnepanelen omvormer en poorten internetmodem

Let op: Wanneer de kabelverbinding van je zonnestroomsysteem wordt ondersteund door een of meerdere wifi-versterkers of Powerline-adapters, dan is de kans groot dat het verbindingsprobleem zich in deze verbinding bevindt. Controleer daarom eerst de verbinding van deze netwerkadapter(s).

Stap 1: Modempoort controleren

Steek de internetkabel in een andere poort van je internetmodem. Als de internetkabel in de modempoort zit, horen de poortlampjes te branden. Branden deze poortlampjes niet, probeer dan een andere modempoort totdat de poortlampjes gaan branden. Bij een stabiele internetverbinding zijn je opwekgegevens na hooguit een uur weer zichtbaar in de Zelfstroom app (mits je zonnepanelen op dat moment lichtinstraling krijgen).

Gaan er geen lampjes branden op de modempoort? Test de modempoort door een andere internetkabel erin te pluggen waarvan je zeker bent dat deze correct werkt. Hiermee kun je nagaan of het probleem in de modem of in de internetkabel zit.

Stap 2: Internetkabel testen

Wanneer je modem goed werkt maar er toch geen verbinding is via je internetkabel, zou dit kunnen komen door een probleem met de kabel zelf (zoals een kabelbreukje of defect stekkertje). Je kunt dit de werking van de kabel als volgt testen:

  1. Haal de internetkabel uit de LAN-stick die in de omvormer zit.
  2. Verbindt dit kabeluiteinde met een laptop of computer.
  3. Schakel de wifi uit op deze laptop of computer.
  4. Controleer of je verbonden bent met het internet (google bijvoorbeeld ‘zelfstroom’).

Kun je niet internetten via de kabel? Dan is wellicht de kabel defect. Meld in dat geval je storing bij Zelfstroom.

Kun je wel internetten via de kabel? Dan blokkeert waarschijnlijk je modem de verbinding van de omvormer. Controleer in dat geval je modeminstellingen.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?