Hoe zijn mijn gekochte zonnepanelen verzekerd tegen schade?

Zonnepanelen zijn veel waard. Daarom is het belangrijk om er goed voor te zorgen. Check goed hoe je bent verzekerd als je zonnepanelen hebt gekocht.

Schade ontstaan tijdens de installatie

Zelfstroom werkt samen met professionele en ervaren installatiepartners. Deze zijn allemaal gecertificeerd. Bij hen zijn jouw zonnepanelen in goede handen. Mocht er iets gebeuren tijdens de installatie van je gehuurde of gekochte zonnestroomsysteem, dan is je systeem verzekerd via de verzekering van onze installatiepartners. Hiermee is schade gedekt aan de panelen of apparatuur tijdens het vervoer of de installatie. Ook schade aan jouw eigendommen tijdens de installatie is verzekerd via onze partners.

Schade ontstaan na de installatie

Wanneer je het zonnestroomsysteem via Zelfstroom hebt gekocht, dan ben je zelf eigenaar van dit systeem. Daarom ben je ook zelf geheel verantwoordelijk om het zonnestroomsysteem correct mee te verzekeren bij bijvoorbeeld jouw woon- of opstalverzekering. Meld na aanschaf van het zonnestroomsysteem direct aan je (opstal- of woon-) verzekeraar dat je een zonnestroomsysteem op je huis hebt laten installeren en dat deze jouw eigendom is. Informeer bij jouw verzekeraar met name over de volgende typen schade aan je zonnestroomsysteem, deze kunnen per verzekeraar verschillen:

  • Schade door invloeden van buitenaf, zoals extreem weer (extreme wind, zware hagelbuien)
  • Schade door diefstal
  • Schade door vandalisme
  • Schade aan je zonnestroomsysteem door eigen toedoen (per ongeluk)

Het kan ook gebeuren dat er schade wordt veroorzaakt door het zonnestroomsysteem zelf, bijvoorbeeld door een intern productdefect. Hiervoor kun je binnen de garantietermijnen aanspraak maken op de fabrieksgarantie.

Belangrijk

Je woning krijgt meer waarde door de zonnepanelen. Het is dus verstandig om de aankoop van het zonnestroomsysteem te melden bij je verzekeraar. In sommige gevallen stijgt de premie van je opstal- of woonverzekering.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?