De getallen over opwek in mijn Zelfstroom app kloppen niet

Met de Zelfstroom app krijg je inzicht in de opbrengst van jouw zonnestroomsysteem. Deze data zijn gebaseerd op gegevens uit de omvormer. Toch is het mogelijk dat er kleine verschillen ontstaan tussen de getallen op de omvormer en in de monitoringsapps. Het kan zijn dat:

  • De getallen in de Zelfstroom app niet hetzelfde zijn als de getallen op de display van de omvormer.
  • De getallen in de Zelfstroom app niet hetzelfde zijn als de getallen in de app van de omvormer fabrikant (bijvoorbeeld in de SolarEdge app).
  • De getallen in de Zelfstroom app lijken te veranderen. Bijvoorbeeld: de opwek van vandaag van “gisteren” wijkt af van de opwek toen je gisteren eind van de dag bij “vandaag” keek.

De omvormer is via je internetverbinding verbonden met een centraal systeem van de fabrikant. Maar deze verbinding is niet constant, wat betekent dat de gegevens na een bepaalde periode worden doorgegeven. Dit zorgt ervoor dat de gegevens niet altijd 100% actueel zijn.

Daarnaast vinden er voor sommige getallen omrekeningen plaats. De Zelfstroom app laat alle getallen zien in kilo Wattuur, terwijl sommige fabrikanten rekenen met Watt. In de afronding kan dit op korte termijn voor verschillende getallen zorgen. Maar gelukkig is dit een tijdelijk verschil! Want op de lange termijn zouden de getallen weer hetzelfde moeten zijn.

Heb je toch het idee dat er iets niet klopt? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of door te bellen naar 085 – 20 10 160.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?