Waarom is er een verschil tussen de getallen in de Zelfstroom app en die op mijn jaarafrekening?

Allereerst is het belangrijk dat je de juiste gegevens met elkaar vergelijkt:

Periode

De jaarafrekening is zelden over een kalenderjaar. Daarom biedt de Zelfstroom app de mogelijkheid om zelf een periode te kiezen waarover de gegevens worden getoond. Je kunt dit doen door “Jouw huis” te selecteren en vervolgens rechts bovenin “Datum selecteren” te kiezen. Vervolgens geef je dezelfde periode in als de periode waarover je jaarafrekening is opgemaakt.

Gegevens

De gegevens die relevant zijn om met de jaarafrekening te vergelijken, zijn:

  • Afgenomen netstroom
  • Teruggeleverde netstroom
  • Netto te betalen netstroom

De afgenomen en teruggeleverde netstroom zijn soms op de jaarafrekening nog onderverdeeld in een piek- en daltarief. Als je deze optelt, zou de waarde overeen moeten komen met die in de app.

De opgewekte en verbruikte stroom uit zonnepanelen komt niet langs de elektriciteitsmeter en is daarmee niet inzichtelijk voor jouw energieleverancier. Deze zul je dan ook niet terug vinden op je jaarafrekening.

Toch een verschil?

Als je bovenstaande aanwijzingen volgt, is het toch mogelijk dat er een verschil bestaat tussen de getallen in de Zelfstroom app en je jaarafrekening. Mogelijk hebben wij geen data over de volledige periode. Dat kun je zien aan een vraagteken (“?”) bij één of meerdere getallen. Daarnaast gaan niet alle energieleveranciers op dezelfde manier om met het bepalen van de exacte periode waarover het verbruik wordt bepaald. In dat geval mag de afwijking niet groter zijn dan het verbruik van ongeveer één dag.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?