Waarom is er een verschil tussen de getallen in de Zelfstroom app en die op mijn jaarafrekening?

Wanneer je de jaarrekening gaat vergelijken met de Zelfstroom app kan het lijken alsof er een verschil zit tussen de cijfers. Om te beginnen is het belangrijk dat je de juiste gegevens vergelijkt, en daarbij rekening houdt met de volgende punten:

De periode waarover je vergelijkt

De jaarrekening van de energieleverancier gaat bijna nooit over een kalenderjaar. Daarom kun je met de Zelfstroom app zelf de periode kiezen waarover je de gegevens en cijfers wilt inzien. Om de cijfers van de jaarrekening en de Zelfstroom app in dezelfde periode met elkaar te vergelijken, kun je op de pagina van “Jouw huis” kiezen voor de optie “Datum selecteren”. Deze optie vind je rechts bovenin het overzicht. Selecteer hier dezelfde periode als de periode waarover je jaarrekening is opgemaakt.

De gegevens waarop je vergelijkt

De gegevens in de Zelfstroom waar je naar moet kijken om met je jaarrekening te vergelijken, zijn:

  • Afgenomen netstroom
  • Teruggeleverde netstroom
  • Netto te betalen netstroom

In sommige gevallen zijn de afgenomen en teruggeleverde netstroom op de jaarrekening opgesplitst in een normaal- en daltarief. Wanneer je deze tarieven bij elkaar optelt, zou deze overeen moeten komen met de getallen in de Zelfstroom app.

Wist je dat: de opgewekte en verbruikte stroom uit jouw zonnepanelen niet langs de energiemeter komt? Daarom zijn deze niet inzichtelijk voor jouw energieleverancier. Dus zul je de opgewekte en direct verbruikte stroom ook niet terugvinden op je jaarrekening.

Toch een verschil?

Heb je bovenstaande punten meegenomen in je vergelijking, maar blijf je een verschil zien in de cijfers? Dan is het mogelijk dat wij geen data hebben over de volledige periode. Dat kun je zien aan een vraagteken (“?”) bij één of meerdere getallen in de Zelfstroom app.

Daarnaast gaan niet alle energieleveranciers op dezelfde manier om met het bepalen van de exacte periode waarover het verbruik wordt bepaald. In dat geval mag de afwijking niet groter zijn dan het verbruik van één dag.

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op. Een van onze collega’s helpen je graag! We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 9.00u tot 17.00u door te bellen naar 085 – 20 10 160.

Hebben we je vraag beantwoord?

Dank je wel, fijn om te horen dat we je vraag hebben beantwoord!

Wat gaat er niet goed?