Kennisbank

Kennisbank

Bij Zelfstroom weten we alles over zonnepanelen kopen en huren. Die kennis willen we graag met je delen.

We vinden het belangrijk dat je weet wat je van ons kan verwachten. In de Kennisbank kun je terecht voor informatie over betalingen, maar ook over onderhoud en het optimaliseren van je opbrengst. Heb je een vraag, maar kun je het antwoord niet vinden? Neem contact op met een van onze adviseurs op de klantenservice via 085 20 10 160.

Zoek door onze kennisbank

Veelgestelde vragen

Zonnepanelen van Zelfstroom maken gebruik van online opbrengstmonitoring. Wel zo handig, want anders moet je elke keer naar de omvormer lopen om te kijken hoe de zonnepanelen presteren. Dankzij online monitoring heb je altijd en overal inzicht in de energie die jouw zonnestroomsystem opwekt. Via je laptop, tablet of mobiel. Ook wij hebben inzicht in de prestaties. Is er een probleem, dan komen wij in actie.

Wat kan ik monitoren?

De omvormers registeren de opbrengst, je thuisverbruik, batterijstatus en geleverde stroom aan het energienet. Let op: het verschilt per merk omvormer wat je daadwerkelijk kan monitoren.

Opbrengstmonitoring verschilt per merk

Zelfstroom werkt met diverse merken omvormers. Elk merk heeft een eigen app of online omgeving.

  • Growatt
    Omvormers van Growat monitoren opbrengst, verbruik en status van jouw installatie. Maar ook of de omvormer nog online is, hoeveel co2 je al hebt bespaard en wat de weersvoorspelling is in jouw regio.Met onze Growatt omvormers kun je alleen de opbrengst zien per string panelen. Een string bestaat uit in serie geschakelde zonnepanelen. De omvormer ziet zo’n string als één groot zonnepaneel.De Growat app is beschikbaar in de Apple store en Android Playstore. Of ga naar server.growatt.com. Bekijk hier een demoversie van de online tool.
  • SolarEdge
    Bijzonder aan de omvormer van SolarEdge is dat je elk zonnepaneel afzonderlijk in de gaten kan houden. Ideaal, want zo weet je alles over de energieproductie, opbrengst en technische staat. Van alle panelen samen en van elk los paneel. Bij een defect paneel krijg je met de SolarEdge app direct een melding op je smartphone. Ook wij en de fabrikant krijgen een bericht. Met de SolarEdge omvormer heb je realtime inzicht in je prestaties en een uitgebreide storingsanalyse.SolarEdge monitoring app is beschikbaar in de Apple Store en Android Playstore.

Hoe koppel ik de omvormer met internet?

Via een wifi-verbinding of vaste internetkabel. Omdat de omvormer meestal op zolder staat en de router beneden, is de wifi-verbinding vaak niet optimaal. Wij adviseren een vaste kabel. Zo heb je de meest betrouwbare verbinding.

Mijn modem werkt niet, wat nu?

Niet elk modem is geschikt voor online monitoring. Bekende modems met problemen zijn:

  • V8 modem van KPN / Telfort Arcadyan VGV7519
  • V10 modem van KPN / Telfort Arcadyan ZTE ZXHN H369A

Als je problemen hebt met het modem of jouw internetverbinding, dan moet je zelf contact opnemen met de provider. Zij kunnen je hiermee het best helpen. Eén geruststelling: als de online monitoring niet werkt, wil het niet zeggen dat je zonnepanelen geen energie opwekken.

Hoe werkt de online monitoring portal?

Bekijk de handleiding van de portal van jouw merk voor uitgebreide informatie. Op dit moment hebben we van slechts één merk een specifieke portalhandleiding:

Staat de handleiding van jouw portal er niet tussen? Check dan eerst onze algemene handleidingen van de omvormers.

Ook kun je altijd met ons bellen via 085 20 10 160 of stuur een mail naar klantenservice@zelfstroom.nl.

Omvormer via kabelinternet

Bij een bekabelde verbinding kan er gekozen worden voor een UTP-kabel of powerline oplossing. Een powerline oplossing gaat via het stroomnet in huis en is minder zichtbaar. Je ziet alleen de adapters in het stopcontact en de kabel vanaf de adapter naar de omvormer en modem.

Omvormer via wifi

Maak je toch gebruik van wifi, plaats dan een wifi-versterker tussen. Dit is een apparaatje dat het signaal van je huidige WiFi-verbinding vergroot. De omvormer staat bijna altijd op zolder en het modem in de huiskamer of meterkast. Met een versterkt signaal heb je bijna overal een stabiele verbinding.

Hoe bekijk ik de verbruiksgegevens?

Via een app op je smartphone of tablet of via een online portal. Bekijk hierboven de mogelijkheden van jouw merk omvormer.

Binnen 4 werkdagen na het installeren van het zonnestroomsysteem krijg je apart per e-mail de inloggegevens voor de online opbrengstmonitoring. Nu kun je altijd en overal zien wat de opbrengst van je zonnepanelen is. Vragen over de online monitoring? Neem gerust contact met ons op!

Ons installatieteam zorgt ervoor dat de panelen lijnrecht liggen, de kabels netjes zijn weggewerkt en de omvormer op een veilige plek hangt. Wat kun jij doen om de installatie zo goed mogelijk te laten verlopen?

  • Reservedakpan klaarleggen
    Natuurlijk gaan onze monteurs zorgvuldig te werk, maar het kan gebeuren dat er een dakpan breekt of beschadigd raakt.
  • Ruimte maken voor ballast voor plaatsing plat dak
    Heeft u een plat dak? Dan kan het zijn dat je ballast ontvangt. Onze monteurs hebben dit nodig tijdens het installeren van de zonnepanelen. Je ontvangt ballast één tot drie dagen voor de installatiedatum. We plaatsen deze zending op de stoep. Je hoeft hiervoor niet thuis te zijn.
  • Hou een plekje vrij voor je nieuwe omvormer
    Tijdens de schouwing heeft de monteur met je afgesproken waar de omvormer komt te hangen. Hou deze plek vrij en goed bereikbaar voor de monteurs.
  • Meterkast opruimen
    De monteur zal ook in de meterkast moeten werken. Zorg dat deze goed bereikbaar is en dat de monteur er veilig en snel kan werken.
  • Plaatsmaken voor ladder of steiger
    Aan de kant van het huis waar we je nieuwe zonnestroomsysteem plaatsen, is er voldoende ruimte nodig voor het plaatsen van een ladder of steiger. Zo kunnen onze monteurs op een veilige manier het dak op.
  • Stofzuiger klaarzetten
    De monteurs laten alles graag netjes achter bij je thuis. Als het even kan, maken ze ook graag gebruik van je stofzuiger.
  • Ruimte maken voor afval
    We maken graag zo min mogelijk afval. Wil je toch ruimte vrijhouden in je container, zodat de monteurs afval netjes kunnen opruimen?
  • Inloggegevens Wifi klaarleggen
    Online de prestaties van je zonnepanelen bekijken, dat is echt leuk! Om de online monitoring in te stellen maken we gebruik van je wifi-netwerk en het modem. Zorg dat de inloggegevens klaarliggen. Fijn voor de monteur én prettig voor je zelf!

Bekijk ook onze Checklist Installatiedag.

Wanneer moet ik betalen?

Er zijn twee soorten betalingen, voor het zonnestroomsysteem en voor de energierekening. De betaaldatum voor je zonnestroomsysteem is afhankelijk van je keuze of je zonnepanelen koopt of huurt van Zelfstroom.

Betalen bij kopen zonnepanelen

In de week voor installatiedatum ontvang je van Zelfstroom de factuur. Wij verzoeken vriendelijk uiterlijk binnen 48 uur na oplevering van je zonnestroomsysteem de factuur te voldoen.

Betalen zonnepanelen huren

De huur voor het zonnestroomsysteem betaal je maandelijks voorruit. Daarom ontvangt je kort na elkaar drie facturen. We leggen uit hoe dat zit.

  • Factuur 1: maand 1
    De eerste factuur is voor de huur vanaf de dag van installatie tot en met de laatste dag van de kalendermaand, waarin het zonnestroomsysteem is geïnstalleerd.

Je ontvangt de factuur aan het begin van de kalendermaand die volgt na de installatiedatum. Enkele dagen later schrijven wij dit bedrag van je rekening af, via een automatische incasso.

  • Factuur 2: eerste volledige maand
    De tweede factuur is voor de huur van de maand na de installatie. De eerste volledige maand dat je geniet van stroom van de zon. Deze factuur ontvang je vrijwel direct na de eerste factuur. Het factuurbedrag schrijven we een dag na de incasso van de eerste factuur van je bankrekening af. Wederom via een automatische incasso.
  • Factuur 3: tweede volledige maand
    In de maand na de installatie ontvang je, rond de 23ste van de maand, een derde factuur. Deze factuur is voor de volgende maand. Vanaf dat moment betaal je maandelijks de huur van je zonnestroomsysteem vooruit. Het huurbedrag schrijven we op de laatste dag van de maand af van je bankrekening, via een automatische incasso.

Bijvoorbeeld:

De dag van installatie is 23 april, dan betaal je bij factuur 1 voor de periode van 24 t/m 30 april. Je ontvangt deze eerste factuur rond 5 mei. We schrijven het bedrag af rond 8 mei.

De tweede factuur is voor de huur van de eerste volledige maand na installatie: van 1 t/m 31 mei. Deze ontvang je direct na de eerste factuur rond 5 mei. We schrijven de huur af rond 9 mei.

De derde factuur ontvang je rond 23 mei en is voor de betaling van de huur van de volgende maand, namelijke 1 t/m 30 juni. We schrijven de huur af rond 30 mei (op of rond de laatste dag van de maand).

Meer informatie over betalingen en voorwaarden vind je in de:

Betalen eigen bijdrage

Bij een overeenkomst voor Zelfstroom Huur en Zelfstroom Huur Alles-in-1 kies je zelf de hoogte van je eenmalige eigen bijdrage. De eenmalige eigen bijdrage bedraagt €100, €75, €50, €25 of €0 per zonnepaneel. Dit bedrag is een bijdrage aan de montage van de zonnepanelen en de opstartkosten.

Kies je voor een hogere eigen bijdrage, dan zal het maandelijkse huurbedrag lager uitvallen; kies je voor een lagere of geen eigen bijdrage, dan zal het maandelijkse huurbedrag hoger uitvallen.

Nadat wij je getekende overeenkomst hebben ontvangen, sturen we je een factuur. Je Je hebt na ontvangst van de factuur zeven dagen de tijd om de eenmalige aansluitkosten over te boeken.

Betalen van je energierekening

Een groot deel van de stroom die je verbruikt, wek je nu zelf op. Als je ook bij ons stroom en gas afneemt tegen kostprijs, dan scheelt dat flink op de energierekening.

Als je kiest om stroom en gas tegen kostprijs af te nemen, ontvang je maandelijks een voorschotfactuur en een keer per jaar een jaarafrekening op basis van daadwerkelijke verbruik. De maandelijkse voorschotfactuur voor de energiekosten, schrijven wij af rond de 10e van elke maand.

Het daadwerkelijke verbruik wordt achteraf berekend en kan hoger of lager zijn dan vooraf ingeschat. Hierdoor zul je aan het einde van het jaar geld terugkrijgen of iets bij moeten betalen. Aan het einde van een jaar, ontvang je hiervoor een aparte factuur, waarop staat welk bedrag je moet bijbetalen of terugkrijgt.

Meer informatie over betalingen van de energierekening vind je in de voorwaarden van leverancier EnergyHouse.

De installatie ging niet goed, moet ik nu betalen?

Dat ligt eraan of je een koop- of huursysteem hebt. Als je een zonnestroomsysteem koopt, dan betaal je voor de zonnepanelen als de installatie is gelukt en je zelf stroom opwekt.Als je een zonnestroomsysteem huurt overleg dan eerst met Zelfstroom.

Als alleen de online monitoring niet werkt, dan gaat het betaalproces gewoon door. Als u bij ons zonnepanelen huurt, dan doen we er alles voor om te zorgen dat u zo snel mogelijk kan starten met monitoren.

Het betalen van de energierekening staat los van het betalen voor de zonnepanelen.

Wijzigen bankrekeningnummer

Wijzigt je bankrekening? Stuur dan zo snel mogelijk je oude en nieuwe nummer, plus je klantgegevens naar klantenservice@zelfstroom.nl. Je ontvangt dan van ons een formulier dat je moet invullen en ondertekenen, zodat we jouw gegevens in onze systemen kunnen wijzigen.