3 min leestijd 21 - 04 - 2020

Hoe krijg ik goed advies over zonnepanelen?

Je vindt zonne-energie een interessante optie, voor je portemonnee en het milieu. Maar je hebt nog best wat vragen. Online zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Kortom: hoe win je nou goed advies in over zonnepanelen?

 

Gaat je stofzuiger kapot, dan koop je waarschijnlijk na het bekijken van wat tests en reviews met een paar klikken online een nieuwe. Bij zonnepanelen is dat minder eenvoudig. Om te beginnen heb je niet alleen zonnepanelen nodig, maar een heel zonnestroomsysteem. Dat bestaat uit meerdere onderdelen, en die zijn allemaal precies afgestemd op jouw stroomverbruik, jouw woning en jouw wensen. Zodat jij een optimale opbrengst haalt en maximaal bespaart op j energierekening. Bovendien wil je een veilige en betrouwbare installatie, die jou 25 tot 30 jaar van duurzame zonne-energie voorziet. Dus de partij die jou zonnepanelen verkoopt, moet ze ook vakkundig kunnen installeren. Heel begrijpelijk dus dat je daar goed advies over wilt inwinnen. Op maat voor jou.

Geen snelle verkoop

Birgit van Herk houdt zich bij Zelfstroom bezig met de werving van adviseurs. Ze merkt dat er bij klanten veel behoefte is aan gedegen advies en eerlijke antwoorden op al hun vragen. “Je ziet bij installateurs nog al eens dat verkopers van zonnepanelen puur commercieel gedreven zijn. Ze willen snel een systeem verkopen en luisteren maar half naar wat de klant echt zoekt. Je loopt als klant dan het risico dat je een systeem koopt dat helemaal niet aansluit op je situatie of wensen.”

Training als basis

Om klanten optimaal van dienst te kunnen zijn, krijgen nieuwe adviseurs gelijk bij binnenkomst een week lang training van de Zelfstroom Academy. “Ze leren uiteraard alles over de techniek – de verschillende soorten zonnepanelen, omvormers, de installatie op het dak en in huis. Maar ook hoe je een systeem op maat samenstelt, hoe je een offerte opstelt, hoe salderen werkt en hoe je de btw terugvraagt.” Die kennis wordt bovendien continu bijgespijkerd on the job met trainingen iedere drie maanden.

Advies begint met luisteren

Bij het aantrekken van nieuwe adviseurs let Birgit in de eerste plaats op communicatieve vaardigheden. “Kan iemand goed luisteren en zich echt in een klant verdiepen? Ieder adviesgesprek begint bij het in kaart brengen van de motivatie: waarom wil iemand zonnepanelen? Dat is het beste vertrekpunt. Dan blijkt ook vaak al gauw in welke fase van de aankoop iemand zit. Iemand die zich nog breed oriënteert heeft andere vragen dan iemand die zich al echt in de materie heeft verdiept. Ongeacht het kennisniveau kunnen onze adviseurs je helpen.”

Interactieve offerte

Vaak is een eerste adviesgesprek de opmaat naar een offerte-aanvraag. Zo kun je direct zien hoeveel je bespaart in jouw woonsituatie. Voor een nauwkeurige berekening worden veel factoren meegenomen. Dat vraagt om een goede uitleg, het gaat wél over jouw financiële situatie, nu en in de toekomst. “Daarom nemen onze adviseurs de tijd om de offerte met de klant door te nemen en om alle vragen te beantwoorden. Daarnaast hebben we sinds enige tijd ook een interactieve offerte. Daarmee krijgen klanten thuis achter het scherm al stap voor stap uitleg bij de offerte. Die uitleg is heel visueel en dus makkelijk te begrijpen.”

Dé tip van Birgit

Als Birgit tot slot zélf nog een advies mag meegeven aan mensen die zonnepanelen overwegen, wat is dat dan? “Als ik een verkoper van zonnepanelen aan de telefoon zou hebben, zou ik altijd vragen naar hun persoonlijke motivatie om dit werk te doen. Worden ze ook door een duurzame ambitie gedreven? Dat zegt voor mij iets over de kwaliteit en betrokkenheid die je als klant mag verwachten. Ik vind het belangrijk dat onze adviseurs écht ambassadeurs zijn van onze missie. Dus dat ze dit werk ook doen omdat ze oprecht de energietransitie in Nederland willen versnellen.”

 

Kijk voor meer informatie op https://www.zelfstroom.nl of doe de dakcheck om te kijken of jouw dak geschikt is voor zonnepanelen.

Benieuwd naar jouw besparing?

Doe de dakcheck
92% van de klanten beveelt ons aan 8.7 10.0 1.0
uit 923 klantbeoordelingen