4 min leestijd 28 - 12 - 2017

Dit is het Zelfstroom jaaroverzicht 2017

Voor Zelfstroom was 2017 een uitzonderlijk mooi jaar. We zijn in alle opzichten ontzettend hard gegroeid. In personeel, in klanten, in aantal verkochte en verhuurde zonnepanelen, in opgewekte zonne-energie en in installatiepartners. Tijd voor het jaaroverzicht 2017 in cijfers en een blik vooruit op 2018.

Hoeveel hebben we samen opgewekt?

In 2017 hebben al onze klanten samen meer dan 5,1 miljoen kWh aan energie opgewekt. Indrukwekkende cijfers, maar wat kun je eigenlijk met al die kWh? Nou bijvoorbeeld ruim 68.000 42-inch televisies met A+ label een jaar lang aanzetten. Of 10.200 beertenders het hele jaar tapklaar houden in de keuken. Kortom: je kan er een heleboel huishoudelijke apparaten mee draaiende houden én CO2-uitstoot mee besparen.

Op basis van cijfers van Milieucentraal hebben we een aantal cijfers op een rij gezet.

WatKwHKosten/jaar in €Wat kun je doen met 5,1 miljoen kWh?
Elektrische boiler (+20L)1.900€ 408,502.684
Vijverpomp 200 watt1.840€ 395,602.772
Elektrische kachel (zonder thermostaat, 500 uur per jaar)1.000€ 2155.100
Flink tropisch Aquarium met pomp900€ 193,505.657
Beertender (continu aan)500€ 107,5010.200
Airco295€ 63,4017.288
Vriezer kastmodel A+247€ 53,1120.648
Cooker waterkraan186€ 4027.419
Koelkast kastmodel A+181€ 38,9228.177
Warmtepompdroger A+109€ 23,4446.788
Televisie 42 inch A+75€ 16,1368.000
Laptop55€ 11,8392.727
Opladen smartphone10

Waar in Nederland is het meest opgewekt?

De zoninstraling is in het westen van Nederland hoger dan in het oosten. Toch zien we dat in de provincie Brabant met 883.830 Kwh relatief het meest is opgewekt. Een goede nummer 2 in onze lijst is Noord-Holland (765.000 kWh) en Zuid-Holland (646.170 kWh) maakt de top 3 compleet.

Almere is de meest groene gemeente waar de meeste kWh is opgewekt. Amersfoort en Alkmaar maken de top 3 compleet. Een heus A+++ label. In het algemeen zien we dat de grote stedelijke gebieden relatief achterblijven wat betreft zonnepanelen. Dat komt vooral door het grote aandeel van appartementencomplexen, relatief kleine daken, veel gebouwen met monumentenstatus en veel huishoudens die onderdeel zijn van een VvE.

Hoeveel CO2 hebben we bespaard?

De door uw zonnepanelen opgewekte 5,1 miljoen kWh aan zonne-energie, betekent in principe dat er eenzelfde hoeveelheid grijze stroom niet is verbruikt. En dat scheelt op de CO2-meter. Dankzij u besparen we 2,9 miljoen kg aan CO2-uitstoot. Ter vergelijking, dat staat gelijk aan de CO2-uitstoot van 1.431 retourvluchten Amsterdam – New York.

Wat gaan we in 2018 opwekken?

In 2018 gaan we flink doorpakken. We verwachten dat u samen meer dan 10,5 miljoen kWh aan zonne-energie gaat opwekken. Maar niet alleen wij pakken door, zonne-energie is komend jaar hartstikke hot. Nederland behoort vanaf 2018 tot een van de 13 landen ter wereld waar meer dan 1 gigawattpiek aan zonnepanelen geïnstalleerd zal worden. Een record.

Wereldwijd worden er in 2018 maar liefst 111 gigawattpiek aan zonnepanelen geïnstalleerd, zegt Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Nederland is met de 1 gigawatt een vreemde eend in de bijt in een rijtje met vooral meer zuidelijk gelegen landen als Brazilië, Egypte, Mexico en Spanje. In heel Europa worden er in 2018 naar verwachting meer dan 35% extra zonnepanelen geïnstalleerd ten opzichte van een jaar eerder. Nederland is samen met Spanje de snelst groeiende afzetmarkt.

Wat gebeurt er in 2018?

Komend jaar belooft een zonnig jaar te worden. Wat kunnen we naast een recordopbrengst nog meer verwachten?

• Duidelijkheid over de terugleververgoeding
    Het kabinet wil in 2018 een beslissing nemen over de terugleververgoeding, een eventuele vervanger van de salderingsregeling. Als deze vergoeding er komt dan geldt straks: hoe meer zonne-energie je zelf opwekt, hoe meer vergoeding je krijgt. Meer informatie.
  • Omvormer steeds belangrijker
    Omvormers gaan volgens kenners in de branche de komende jaren veel meer doen dan alleen maar gelijkstroom omzetten naar wisselstroom. Slimme omvormers zorgen er voor dat zonnepanelen in de toekomst de functie krijgen van kleine energiecentrales. Denk aan een combinatie met thuisaccu’s en een noodfunctie als het centrale elektriciteitsnetwerk platligt en huiseigenaren daadwerkelijk off-grid moeten gaan. Komend jaar is het nog niet zover, maar wie weet heb je over een aantal jaar geen energiebedrijf meer nodig. Jij en je buren zijn het dan zelf!
  • Zonnewarmte komt eraan!
    De verkoop van zonneboilers en zonnecollectoren gaat komend jaar naar verwachting flink stijgen. Dit komt vooral door de overheid die door faciliterend en stimulerend beleid zonnewarmte een belangrijke rol wil geven in de energietransitie. In 2023 hoopt de overheid, dankzij subsidies, een vervijfvoudiging van het aandeel zonnewarmte te bereiken.
  • Sterke behoefte aan nieuwe installateurs
    “De meest gematigde groeiverwachtingen laten zien dat er tot 2020 minstens 57.000 nieuwe werknemers nodig zijn in de bouw- en installatiesector”, Paul Verkaik van BDA Dak & Gevelopleidingen. Wij zijn maar wat blij met onze ervaren en gecertificeerde installatiepartners! Maar de hele duurzame energiebranche groeit hard. Zo zoeken wij de komende maanden nog 50 nieuwe collega’s. Check onze vacatures!

Benieuwd naar jouw besparing?

Offerte aanvragen
Zelfstroom wordt gewaardeerd met een 8.6 10.0 1.0