Yes! Zelfstroom is benoemd tot Certified B Corporation®
Zelfstroom is een B Corp! Zonnig nieuws waar we hartstikke trots op zijn. Maar wat is een B Corp eigenlijk? In Nederland is het misschien nog niet zo’n bekend begrip, maar in het buitenland wel! Hoog tijd om er meer over te vertellen. Zo lees je in welk mooi rijtje we nu thuishoren. En we vertellen je hoe ook jouw bedrijf B Corp kan worden.
Wat is een B Corp?
B Corp is een internationaal netwerk van Benefit Corporations. Het is een label of keurmerk voor bedrijven die hun producten en diensten vooral inzetten voor een betere wereld. Je mag best commercieel zijn, zolang je maar zorgt voor impact op sociaal en duurzaam gebied. Want daar gaat het je als B Corp uiteindelijk om: ‘Using business as a force for good’.
Zelfstroom hoort vanaf nu thuis in het rijtje Tony Chocolonely, Dopper, Ben & Jerry’s, Patagonia, Moyee Coffee, Snappcar en Triodos Bank. En er zijn nog veel meer B Corps. In totaal zijn er 2.544 Benefit Corporations in meer dan 50 landen en 130 industrieën. Dankzij de B Corp certificering kunnen we in Nederland en het buitenland een goed netwerk opbouwen van duurzame vrienden. Zo kunnen we elkaar helpen en inspireren!
(tekst gaat verder onder afbeelding)
Waarom een B Corp certificering?
Het B Corp-certificaat is voor ons dé perfecte manier om uit te dragen hoe belangrijk we onze duurzame missie vinden. Deze missie om Nederland versneld over te laten stappen op duurzame energie, staat zelfs in onze statuten.
Onze oprichter Bram Leijten vertelt waarom we graag een B Corp willen zijn: “Het B Corp-lidmaatschap is voor ons meer dan alleen een certificaat. Het raakt onze kernwaarden en de positieve impact die wij willen hebben op de wereld om ons heen. Het certificaat maakt mij ongelofelijk trots en benadrukt weer onze missie. Namelijk Nederland versneld laten overstappen op duurzame zonne-energie. We zijn goed op weg, maar we blijven er hard aan werken om onszelf en de wereld elke dag een beetje duurzamer te maken.”
Hoe word je een B Corp?
Je start met het maken van een eerste online assessment. Dat geeft je als bedrijf direct inzage hoe jouw bedrijf scoort en of je daarmee kans maakt om B Corp te worden. Echt heel leuk, doe het assessment nu meteen!
Na dit eerste gedeelte volgt een online deel dat veel meer tijd vergt en is verdeeld over een aantal sessies, gesprekken, reviews en opdrachten. Het is enorm uitgebreid en doorgrondt alle takken binnen het bedrijf op het gebied van sociale en duurzame bedrijfsvoering. Van de manier waarop je jouw koffie inkoopt en afval scheidt, tot aan je personeelsbeleid.
Als B-Corp moet je voldoen aan strenge sociaal-maatschappelijke criteria en uitblinken op het gebied van milieu-impact, transparantie en corporate governance (bestuur). Dit zul je ook echt moeten kunnen aantonen. Je moet dus flink op zoek naar bijvoorbeeld energiecontracten en alle andere afspraken die je op papier hebt staan met bijvoorbeeld leveranciers.
Iedere twee jaar moet je slagen voor dit assessment. Vanaf een score van 80 uit 200 mag je jouw bedrijf dan nog eens twee jaar lang een B Corp noemen. Bij het beoordelen kijkt B Lab naar de impact die een bedrijf heeft op alle stakeholders: medewerkers, leveranciers, klanten, de maatschappij en het milieu. Uit het assessment rolt ook het B-impact rapport. Hierin kunnen we precies zien hoe we scoren op het gebied van milieu, medewerkers, klanten en bestuur.
Voor ons betekent het certificaat dat we de lat steeds een beetje hoger leggen. Dat geldt voor ónze prestaties, maar ook voor die van iedereen met wie we zaken doen. We hopen medewerkers, klanten en andere bedrijven te inspireren om elke dag een beetje beter te worden.
(tekst gaat verder onder afbeelding)
Hoe scoren wij?
We bestaan pas 4 jaar en nu al zijn we een B Corp. Dat is echt heel bijzonder! Dit jaar scoorden we 81 van de 200 punten. Dat klinkt misschien nipt, maar dit aantal punten rechtvaardigt absoluut een B Corp te zijn. En natuurlijk hebben we ook hierin de ambitie om verder te groeien. Tenslotte zijn we nog maar 4 jaar geleden gestart met onze missie. Voor ons is deze certificering weer een beginpunt van waaruit we verder kijken hoe we nog meer kunnen doen om sociaal en duurzaam impact te kunnen creëren. We willen in beweging blijven.
Het meest trots zijn we op onze score op ‘milieu’. Denk bijvoorbeeld aan onze CO2-uitstoot, afvalscheiding en de aanvullende gas en groene stroom die we als service aanbieden aan onze klanten (daar verdienen we echt niets aan!). Dat sluit dus perfect aan bij onze missie om Nederland versneld te laten overstappen naar duurzame energie. Niet alleen wij zelf doen het goed op gebied van milieu. Ook onze partners en leveranciers scoren hier heel goed.
Zo werken onze zonnepanelenfabrikanten Jinko Solar en Trina Solar met een supergroene keten en zorgen ze ervoor dat onze zonnepanelen voorzien zijn van een PV cycle certficiaat dat een volledige recycling van zonnepanelen garandeert.
Een B Corp en nu?
Er ligt voor ons een uitgestippelde roadmap klaar. Zodat we bij ons volgende examen weer wat punten hoger kunnen scoren. En dus nog meer positieve impact hebben op milieu en maatschappij. Zo willen we alle bedrijven in ons gebouw inspireren en meenemen om hun afval beter te scheiden. En we roepen onze medewerkers actiever op in het maken van duurzame keuzes in hun dagelijkse werk. Zodat we onze impact nog meer kunnen vergroten.
Hier lees je meer over B Corp en zie je welke bedrijven er in Europa nog meer B Corp zijn. Misschien herken je wel een paar van je favoriete bedrijven!
Wil je de score uitrekenen van je eigen bedrijf? Ga je gang!