Deze 7 tips maken van jou een gewilde accountmanager
Niels Heerink (31) is Salesmanager bij Zelfstroom, hét duurzame energiebedrijf dat het anders doet. Hij startte in 2010 in een salesfunctie bij T-Mobile en groeide daarna door naar salescoach en manager. Op zoek naar commercieel succes? Deze tips van Niels maken van jou een gewilde topper!
1. Zoek een inspiratiebron
Iemand met ervaring geeft je inzichten die je zelf (nog) niet hebt. Niels: “Mijn overbuurman was een succesvol commercieel manager. Hij adviseerde me om te starten bij de afdeling opzeggingen bij T-Mobile. De zwaarste afdeling in het bedrijf. Ik heb er geleerd om te gaan met teleurgestelde klanten. Hulp vragen aan een ander doet groeien.”
2. Omring jezelf met concurrenten
Of nog beter: met mensen die beter zijn dan jijzelf. “Bij T-Mobile ben ik direct tussen de topverkopers gaan zitten. Dat waren misschien niet de meest aardige mensen, maar wel de mensen waarvan ik het meest kon leren. Ik bekeek wat ze goed deden en probeerde dat te verbeteren.”
3. Stel jezelf haalbare doelen
Rome werd ook niet in één dag gebouwd. Zet kleine stapjes om je grote doel te bereiken. “Maak een stappenplan om je doelen te bereiken. Dankzij haalbare doelen kom je in actie. Wil je groeien als verkoper? Bedenk dan bijvoorbeeld eerst wat je nodig hebt om even goed te worden als de beste verkoper. Noteer eerst wat hij of zij goed doet en wat je opvalt. Wat doen zij anders dan de rest. Kopieer dat en verbeter het.”
4. Zet je trots van je af
Natuurlijk ben jij de beste verkoper. Zelfvertrouwen is belangrijk, maar je groeit juist door jezelf kwetsbaar op te stellen. Durf om feedback te vragen. “Ik stelde klanten de vraag wat ik kon verbeteren in mijn gesprek. Hoe vonden ze het om met mij te spreken. Soms kreeg ik een pijnlijk eerlijk antwoord, maar daarmee kwam ik wel verder in mijn ontwikkeling.”
5. Accepteer de nee
Bedenk als je opstaat: ik krijg vandaag vaker ‘nee’ dan ‘ja’ te horen. “Accepteer dat niet elke klant akkoord gaat. Als je dat doet, dan is ieder positief gesprek meegenomen. Combineer die gedachte met het vragen om feedback en je zal snel groeien als verkoper”
6. Leer de kracht van empathisch luisteren
Empathie wil zeggen jezelf inleven in emoties van anderen. Dat is lastiger dan je denkt. “Het gaat in verkoopgesprekken niet om jou, maar om je klant. Toen ik werkte op de afdeling opzeggingen, kreeg ik van alles over me heen. Boosheid, ongeduld, onmacht en allerlei andere frustraties. Soms terecht, soms niet. Maar door de situatie vanuit de ander te bekijken, snapte ik wat klanten écht nodig hebben. Luisteren, vragen stellen en samenvatten. En dan verkopen. ”
7. Breng een positieve vibe mee
Het is ontzettend moeilijk om elke week op topniveau te presteren. Met een positieve vibe inspireer je jezelf en anderen. Maar hoe hou je dat gevoel vast? Niels: “Als je elke week de beste bent, dan zit je voor je gevoel aan je plafond. Zoek een plek waar je groeikansen maximaal zijn. In je targets, salaris, functie en het bedrijf. Met een constante groei, hou jij je positieve vibe vast. Bij Zelfstroom zetten we onze mensen in hun kracht. Het is mijn taak om alle talenten in mijn team optimaal te benutten. Als zij groeien en boven zichzelf uitstijgen, dan ben ik blij.”
Ontwikkelen tot salestopper?
Niels en zijn team bij Zelfstroom zoeken 20 enthousiaste collega’s. Zelfstroom is hét nieuwe, duurzame energiebedrijf dat het anders doet. De missie is een Nederland zonder fossiele brandstoffen. Om dat te bereiken wil Zelfstroom zonne-energie bereikbaar maken voor iedereen. Daarom kunnen mensen zonnepanelen kopen, maar ook huren.
Wil jij veel leren bij een klein bedrijf? En de baas zijn over je eigen agenda en salaris? Bekijk nu de vacatures!