Ontwikkelingen en actualiteiten van de energiemarkt

Ontwikkelingen en actualiteiten van de energiemarkt

Over de e-mails die verstuurd zijn op 18 oktober

Wanneer je op dit moment variabele tarieven hebt of je overeenkomst loopt af per 31 oktober, dan heb je op maandag 18 oktober twee e-mails van Zelfstroom ontvangen. In de eerste e-mail kondigden we aan wat de nieuwe variabele tarieven zijn en in de tweede e-mail deden we een eenmalig aanbod om de tarieven vast te zetten. Heb je geen e-mail ontvangen? Dan hoor je niet bij bovenstaande groep of is de e-mail beland in je spam of ongewenste mail folder. Helaas is het niet mogelijk om andere tarieven te ontvangen dan in de e-mail vermeld of uitstel te krijgen op de deadline van vrijdag 22 oktober om 17h00.

Wat moet ik doen met mijn termijnbedrag (in combinatie met teruglevering en overige variabelen)?

Bij zowel de vaste als de variabele tarieven adviseren we je dringend om het termijnbedrag te verhogen. Het kan voorkomen dat teruglevering niet, of niet volledig, is meegenomen in het aanbod dat gedaan is. Dit is voornamelijk het geval wanneer je binnen nu en 3 maanden een jaarrekening ontvangt. Voorkom bijbetalingen bij de jaarnota. Verhoog nu jouw maandbedrag, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Wil je hem aanpassen, neem dan contact met ons op via het contactformulier: Klantenservice Zelfstroom

Jaarnota

Het is een koude zomer geweest en nog steeds werkt een groot aantal mensen thuis. Het is voor ons daarom vrijwel onmogelijk om te voorspellen wat de jaarnota voor jou gaat zijn. We adviseren je het termijnbedrag dat in het voorstel is verwerkt aan te houden. Bij de jaarnota wordt de balans opgemaakt of je alsnog geld terugkrijgt of dat je moet bijbetalen. Bij de jaarnota wordt een nieuw termijnbedrag berekend op basis van je verbruik van het afgelopen jaar.

Als Zelfstroom staan wij voor een betere en schonere wereld. We bereiken dit door iedere dag klanten te voorzien van zonnepanelen, waarmee ze zelf stroom opwekken. Daarnaast leveren wij ook onze aanvullende 100% duurzame energie op basis van inkoopprijs. Zo zorgen we er samen voor dat alle stroom die je afneemt helemaal duurzaam is.

Het is elke dag wel in het nieuws: de stijgende energieprijzen. En wij begrijpen dat dit veel vragen met zich meebrengt. Op deze pagina zetten wij de meestgestelde vragen voor jou op een rijtje.

Waarom stijgen de energieprijzen?

Op dit moment is de vraag naar energie groter dan het aanbod, waardoor de prijzen stijgen.

Hier zijn diverse redenen voor: door het koude voorjaar en de winter zijn de gasvoorraden geslonken. Daarbij komt dat Nederlands gas steeds minder wordt geproduceerd. Ook de groeiende economie in Azië speelt een rol: de vraag naar energie stijgt en daardoor ook de prijzen. (Bron: Rijksoverheid).

Heb je een variabele overeenkomst?

Dan veranderen normaal gesproken twee keer per jaar de tarieven, op 1 januari en 1 juli. De nieuwe tarieven worden dan een maand van tevoren gecommuniceerd: rond 1 december en 1 juni. Door deze uitzonderlijke situatie zijn wij, net als veel andere energiebedrijven, genoodzaakt de tarieven eerder aan te passen. In dit geval per 22 oktober.

Gaan de energieprijzen verder stijgen of dalen?

Helaas kunnen we dat niet voorspellen. Heel veel factoren spelen hierbij een rol, zoals eerder op deze pagina aangegeven. Wil je zekerheid? Kies dan voor een vaste overeenkomst.

Hoe is het energietarief opgebouwd?

De energieprijs die je betaalt, bestaat uit drie componenten:

  • Netbeheerkosten: de vergoeding voor het transport van de energie naar jouw huis;
  • Levering: de prijs van gas en elektriciteit;
  • Belastingen en heffingen: De heffing op het verbruik van duurzame energie. Met de opbrengst wordt de productie van duurzame energie en de terugdringing van CO2 gestimuleerd. Daarbij komt nog de energiebelasting en de BTW.

Deze drie componenten zorgen samen voor het totaalbedrag. Wij betalen de netbeheerkosten aan de netbeheerder en de belastingen en heffingen aan de overheid. De leveringsprijs is dus maar een deel van het totaalbedrag dat je aan ons betaalt. Het grootste gedeelte gaat naar de netbeheerder en de overheid. Deze kosten zijn trouwens bij elke energieleverancier dezelfde.

Is het verstandig om mijn tarieven nu vast te zetten?

Dat is een persoonlijke keuze. Wil je je tarieven vast zetten en niet voor verrassingen komen te staan? Maak dan gebruik van ons aanbod dat eenmalig op maandag 18 oktober aangeboden wordt. Je ontvangt het aanbod via de e-mail.

Loopt de continuïteit van mijn levering gevaar?

Nee, deze loopt geen gevaar. In het nieuws is te lezen dat kleinere energieleveranciers failliet kunnen gaan door de snel stijgende energieprijzen. Dit geldt niet voor Energyhouse of Zelfstroom. Je blijft gewoon stroom en gas geleverd krijgen.

Energiebelasting

De overheid wil dat er zuiniger en efficiënter omgegaan wordt met energie. Daarom heft de overheid belasting over het verbruik van elektriciteit en aardgas. Door de belasting wordt de totaalprijs van energie hoger. Een hogere energieprijs kan mensen stimuleren minder energie te gebruiken.

Het kabinet verhoogt de energiebelasting voor aardgas en verlaagt de energiebelasting voor elektriciteit. De overheid wil hiermee stimuleren dat huishoudens vaker kiezen voor elektrische warmteopties, zoals warmtepompen. Of voor duurzame warmteopties, zoals aardwarmte.

De energierekening is opgebouwd uit het energieverbruik en vastrecht, belastingen en netbeheerkosten.

Kijk voor meer informatie op: Rijksoverheid – Energiebelasting

Niet meer afhankelijk zijn van de energiemarkt? Wek je eigen stroom op!

Je hebt nog niet aangevinkt dat je in bezit bent van een koopwoning met eigen dak.

Heb je geen eigen dak? Dan kunnen we helaas nog geen zonnepanelen leveren.